Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 9 martie 2020

Biblia – manual de dezvoltare personală: Vindecarea copilului lunatic şi a familiei lui




Nu o dată, Domnul Iisus Hristos Se întâlneşte în viaţa şi activitatea Sa pământească cu familii în diferite etape de existenţă şi în diferite momente. Prima minune a săvârşit-o pentru o familie tânără la nunta din Cana Galileii. Mai departe, pe mulţi dintre apostoli i-a luat ca să-i urmeze din cadrul propriilor familii. Apoi a vindecat-o pe soacra lui Petru. Era prietenul intim al surorilor Marta şi Maria şi al fratelui lor Lazăr. L-a înviat pe fiul văduvei din Nain şi a înviat-o şi pe fiica lui Iair, mai marele Sinagogii. A vindecat-o şi pe fiica femeii hananeence.
Pericopa evanghelică de care ne ocupăm acum este cea a vindecării copilului lunatic. E vorba de un copil posedat de diavolul care-i făcea mult rău sufletesc şi fizic, punându-l în situaţii care-i periclitau viaţa. Nemaiputând suporta tragedia acestei vieţi, tatăl l-a luat pe copil şi l-a adus la Domnul Hristos ca să-l vindece: „Dar de poţi ceva, ajută-ne, fiindu-ţi milă de noi” (Marcu 9, 22). Mântuitorul i-a răspuns, implicându-l direct în procesul de vindecare al propriului copil: „De poţi crede, toate sunt cu putinţă celui ce crede” (Marcu 9, 23). 
Minunea vindecării fiului lunatic a fost, deci, precedată de minunea vindecării de îndoială a tatălui lui. Domnul Hristos a arătat prin această succesiune a vindecărilor că nimeni nu se îmbolnăveşte decât în cadrul familiei, la fel cum nimeni nu se poate vindeca decât tot în familie:
„Sfânta Evanghelie de astăzi ne prezintă, deci, trei minuni săvârşite de Mântuitorul Iisus Hristos: prima minune a fost convertirea tatălui, prin dobândirea credinţei adevărate şi statornice, care a însoţit cererea lui, a doua minune a fost tămăduirea fiului său prin izgonirea duhului necurat, iar a treia minune a fost vindecarea ucenicilor de îndoiala credinţei lor, arătându-le cele două căi de întărire a credinţei şi de biruirea a celui rău, rugăciunea şi postul” (IPS Laurenţiu, 2017, p. 172).
Felul în care părinţii se comportă faţă de copii lor este determinant pentru sănătatea lor sufletească şi trupească, ca şi pentru relaţiile lor interpersonale ulterioare. De felul în care părinţii se comportă unul cu altul, depinde şi dezvoltarea posibilităţii de structurare a lumii înconjurătoare de către copil în funcţie de modelele parentale oferite.
Grija acesta a părinţilor începe imediat după naşterea copilului şi, încă, înainte de naşterea acestuia de la conceperea lui. Comportamentul părinţilor unul faţă de altul, generează siguranţă emoţională pentru copil:
„…stimulează îmbogăţirea vitalităţii copilului; el se umple de faptul că tatăl este resursa afectivă a mamei, care, raportată la acesta, devine resursa afectivă a copilului” (Dolto, 2016, p. 15).
Un mediu marital sănătos înseamnă şi un climat parental pe măsură. În familiile în care universul emoţional nu se manifestă în mod echilibrat şi problemele nu se rezolvă sanogen, copilul nu poate simţi propria siguranţă emoţională care să-l sprijine într-o dezvoltare armonioasă. El nu se simte validat de către părinţii lui, nu se simte încurajat în exprimarea liberă a simţămintelor şi, ca atare, nu poate ajunge atât de uşor la maturizare şi independenţă personală:
„El (copilul s.n.) îşi va dezvolta stima de sine ca o persoană stăpână pe sine (o persoană care are capacitatea să se descurce singură), dacă cel puţin un părinte îi validează dezvoltarea” (Satir, 2011, p. 91).
În plus, sunt părinţi care îi folosesc pe copii pentru a-şi regla ei problemele maritale:
„Disfuncţia maritală afectează parentajul…Dacă partenerii au o stimă scăzută de sine şi puţină încredere unul în celălalt, ei vor aştepta de la copil să le îmbunătăţească stima de sine, să fie o extensie a lor şi să îndeplinească unele funcţii cruciale de îndepărtare a durerii din relaţia maritală” (Satir, 2011, p. 89).
Nefiind confirmat în dezvoltarea lui de către proprii părinţi, copilul nu se simte liber şi caută să facă pe plac părinţilor doar doar le va câştiga cumva atenţia şi interesul. În aceste condiţii, stima lui de sine nu are cum să se dezvolte armonios. Acest copil nu va avea încredere în sine, spirit de iniţiativă şi independenţă.
Dimpotrivă, dacă universul familial este unul armonios şi prin exercitarea voinţei se reuşeşte un autocontrol emoţional şi acţional, ca şi o ventilare echilibrată a emoţiilor şi o amânare a impulsurilor, copilul învaţă autogestionarea emoţională, armonia şi inter-relaţionarea sănătoasă.
Pentru ca un copil să se simtă validat şi susţinut de părinţii lui în dezvoltarea sa, nu e nevoie  de a-i permite absolut orice ci de graniţe autentice prin intermediul cărora copilul să înveţe să-şi armonizeze nevoile cu cele ale celorlalţi membrii ai familiei şi cu mediul cultural mai larg în care trăieşte:
„Validarea parentală nu implică aprobarea necritică a orice copilul doreşte să facă. Părinţii sunt socializatorii; ei trebuie să-l înveţe pe copil că el nu este centrul lumii lor, sau al lumii în general. El trebuie să înveţe cum să se adapteze cerinţelor traiului familiei, cum să găsească un echilibru între nevoile sale şi nevoile celorlalţi… . El poate ţipa şi se poate plânge de restricţii sau reguli, dar acceptarea restricţiilor şi învăţarea regulilor este parte din procesul de maturizare” (Satir, 2011, p. 93).
Copilul nematurizat complet în cadrul familiei sale de origine, atunci când va ajunge să-şi întemeieze familia lui nu va dispune de suficientă capacitate de independenţă emoţională, astfel încât să poată ajunge să aibă relaţii armonioase şi sănătoase cu partenerul de viaţă, fiind foarte posibil să proiecteze în acesta toate imaginile  şi problemele parentale pe care nu a reuşit să le integreze în familia lui primară:
„Relaţia strânsă între validarea parentală, stima de sine, independenţă şi unicitate iese la iveală când se observă cum o persoană disfuncţională (un copil nevalidat care este acum un adult) încă se agaţă de părinţii săi sau de figurile parentale substitut, sau relaţionează cu partenerul său sexual ca şi cum acel partener ar fi, de fapt, un părinte” (Satir, p. 2011, p. 104).
În acestor considerente, putem constata acum mai clar importanţa gestului Mântuitorului Hristos Care, înainte de a-l vindeca pe fiul lunatic, l-a vindecat pe tatăl lui. E ca şi cum Domnul Hristos ar fi aplicat principiul: “părinţi vindecaţi, copii sănătoşi”.
Bibliografie:
1. Biblia sau Sfânta Scriptură
2. Francoise Dolto, Când părinţii se despart. Cum să prevenim suferinţele copiilor, Editura Trei, București (2016).
3. Virginia Satir, Terapia familiei, traducere de Cristian Constantinescu, Editura Trei, București, 2011.
4. IPS Laurenţiu Streza, Din exilul păcatului la Masa Împărăţiei. Pelerini cu Hristos spre Înviere, prin Postul Mare, Vol. II, Editura Andreiana, Sibiu, 2017.
Pr. Dr. Ciprian Valentin Bîlbă